keskiviikko 11. kesäkuuta 2014

Kosmetiikan markkinointi ja mainonta

Kosmetiikkamainontaa koskevat tietysti samat mainnonnan säännöt. Silti kosmetiikkamainonta tuntuu hyvin petolliselta. Rajoja venytellään, ja joskus jopa hyvinkin törkeästi. Koska mainontaa rajoittavat itsesäätelyohjeet, ei mainontaan yleensä puututa ollenkaan, ellei siitä valiteta.



- Kuluttajasuojalain markkinointisäädös pyrkii takaamaan, että mainonnasta saataisiin ostopäätöksen mukaan olennainen, totuudenmukainen tieto, jolloin kuluttaja voi vertailla eri tuotteita keskenään

- Kaupallinen kehuminen on sallittua, mutta se täytyy selkeästi erottaa tosiasiaväittämistä. Kaupallisia väittämiä voisi olla esim. tuote antaa kasvoille kesän hehkua, tai tuote hoitaa ihoa.

- Tosiasiaväittämät pitää pystyä todistamaan. Esimerkiksi jos luvataan 100% terveemmät hiukset, täytyy selkeästi ilmoittaa millaiseen otantaan ja  tutkimukseen tulos perustuu. Tosiasiaväittämät lupaavat jotain konkreettista. Tosiasiaväittämiä voi olla myös: kaksi kertaa tuuheammat hiukset, silottaa ryppyjä tai sisältää salisyylihappoa.


Tuotetestit

- Objektiivisuus
- Testiryhmän koko, luonne ja tulosten yleistettävyys
- Kliiniset testit, clinical tests: vapaaehtoiset koehenkilöt, valvotut olosuhteet, asiantuntija arvioi tulokset, luotettavia tuloksia pienemmälläkin koeryhmällä
- Tosiasiaväittämän tueksi on ilmoitettava: tutkimus, tutkimuksen luonne, arvionti (itsearvionti vai muu), testiryhmän koko ja mistä löytää lisätietoja (esim. nettiosoite)

Vertailu
- Kun käytetään superlatiivia, verrataan aina kilpaileviin tuotteisiin
- Vertailun on oltava asiallista, puolueetonta ja totuudenmukaista
- Mainostaja on vastussa yksittäisen henkilön lausumisista


Vastuullisen markkinoinnin periaatteet, itsesäätelyohjeet:
 - Mainonnan rehellisyys
- Väittämien totuudennäyttö
- Kuvan rehellisyys
- Suositukset ( yksityishenkilön suositus / asiantuntijan suositus)
- Mainonnan ympäristönäkökohdat
- Kokonaisvaikutelma ( symbolit, sertifikaatit yms)

Sosiaalinen vastuu

- Hyvien tapojen noudattaminen
- Ei syrjintää
- Ei saa olla loukkaava
- Ei saa käyttää taikauskoisuutta hyväksi
- Ei saa sisältää väkivaltaa
-  Ei saa pelotella
- Ei saa halventaa
- Ei saa käyttää herkkäuskoisuutta ja kokemattomuutta hyväksi (lapset, vanhukset...)
- Pitää huomioida turvallisuus ja terveys
- Ihmisarvon kunnioitus

Harjaanjohtava mainonta

- Jos testitulokset ovat epäilyttävän isolla tai pienellä mainittuna, saattaa mainonnassa olla koira haudattuna



Kosmetiikassa harhaanjohtavaa ja ei- hyväksyttyä mainontaa ovat esimerkiksi:
- Ripsivärimainoksissa tekoripsien käyttö
- Hiuslisäkkeiden käyttö hiustuotemainoksissa, kuten tuuheuttavat shampoot
- Käsitellyt "ennen - ja jälkeen" kuvat

Sallittua kuitenkin on:
- Meikkaus ja stailaus
- Tekoripset muissa kuin ripsivärimainoksissa
- Hiuslisäkkeet muissa kuin hiusmainoksissa
- Tekokynnet kynsilakkamainoksissa


 Kuvankäsilletyssä kiellettyä:
- Ryppyjen siloittaminen ryppyvoidemainoksissa
- Raitojen ja kiillon lisääminen hiuksiin
- Lentelevien hiusten poistaminen, jos se on mainostetun tuotteen vaikutus (sähköisyyttä vähentävä)

Kuvankäsittelyssä sallittua:
- Valotuksen tai vastaavan korjaaminen
- Ihovirheiden poistaminen
- Lentelevien hiusten poistaminen muissa kuin aiemmin mainitussa tilanteessa



Suurin inhokkini on Clearasilin televisiomainokset. Niissä yleensä noin 14 -vuotiaalle tytölle tai pojalle tulee yksi finni, jonka takia he järkyttyvät syvästi, eivätkä uskalla mennä treffeille. Sitten he käyttävät jotakin Clearasilin tuotetta, ja finni on iltapäivän aikana kadonnut. Katso esimerkkinä tämä.
Olenko ainoa, jonka mielestä tässä on jotan väärin? Minusta niissä käytetään herkkäuskoisuutta hyväksi, ja pahennetaan muutenkin herkässä iässä olevien itsetuntoa.

Olisin kiinnostunut kuulemaan mielipiteitä kosmetiikan mainonnasta, ja erityisesti niistä, jotka ovat epäilyttäviä tai onnistuneita.

4 kommenttia:

  1. Mua kans ärsyttää suuresti ne Clearasilin mainokset, argh! Ja tietenkin tekoripset ripsivärimainoksissa... Mutta toki pitää omata medianlukutaitoakin. Onneksi on blogeja, joista voi käydä kurkkailemassa ripsivärien oikeaa tehoa jne :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Medialukutaito voisi nykyään olla oppiaineena koulussa... Kyllähän mainoksien pitää vähän liioitella, ja myydä mielikuvia, mutta minusta kosmetiikan liioitteleva mainonta karsii uskottavuutta oikeasti toimivilta ja hyviltä tuotteilta.

      Poista
  2. Minä kaipaisin tuoksujen mainoksiin enemmän tietoa tai vahvempia mielikuvia itse tuoksusta. Niihin sopisi vaikka tuoksun sisältämien nuottien kuvia (esim. joku kukkapuska). Jonkun mallin naamataulu ei kyllä anna mulle minkäänlaista mielikuvaa tuoksusta.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se olisikin kiva. Vähän uutta näkökulmaa tuoksujen mainostamiseen. Muistan nähneeni vain muutaman mainoksen, jossa olisi kukkapuska (tietysti malli myös).

      Tietysti kyseisen mallin / näyttelijän fanit yleensä ryntäävät ostoksille mainoksen perusteella.

      Poista

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...