perjantai 15. elokuuta 2014

Ajatuksia miesten kosmetiikasta


Miksi miehille tehdään omia tuotteita? Onko miesten iho, hiukset tai hampaat erilaisia kuin naisten? Mitä eroa on miesten ja naisten kosmetiikalla?

Ruumiinosasta riippuen miehellä voi olla jopa neljä kertaa paksumpi iho kuin naisella.Tyypillisin ihotyyppi on sekaiho, mikä on vähän oletuksena miestenkosmetiikkatuotteissa. Usein samalla sarjalla on sekaiholle sopivat tuotteet, herkän ihon tuotteet ja ikääntyvän ihon tuotteet.

Sen lisäksi, että tuoksu ja pakkaus ovat miehisemmät, kasvovoiteessa voi olla saman merkin naisten voiteisiin verrattuna enemmän tehoaineita. Miesten voiteissa on aika usein lisättynä C - vitamiinia, kofeiinia tai muita piristäviä raaka-aineita. Kosmetiikkamarkkinoilla on ainakin sellainen käsitys, että miehet tykkäävät piristävästä ja raikkaasta tunteesta. Koska suurella osalla miehistä on sekaiho, on monet kasvovoiteet enemmän geelimäisiä.

Geelikoostumusta suositaan myös kasvojen puhdistustuotteissa. Niissä on usein lisättynä hieman kuoriva osia. Koska oletus on, etteivät miehet jaksa tai halua käyttää useita erilaisia tuotteita, näitä yhdistelmätuotteita löytyy paljon. Shampoo + hoitoaine, puhdistusgeeli + kuorinta ja tietysti vanha klassikko, Hair-Body- Face - tuotteet.

Miehet ovat hyvin uskollisia käyttämälleen merkille. He harvemmin vaeltelevat kosmetiikkaosastolla ja katselevat tarjontaa, vaan hakevat suoraan sen, mitä ovat käyttäneet ennenkin. Tarvitaan paljon tyytymättömyyttä tai hyvät suositukset ja mainokset, jotta vanha tuote korvattaisiin uudella. Tämän uskollisuuden vuoksi myös pienet, ja joskus jopa suuretkin hintaerot merkkien välillä häiritsevät miehiä vähemmän kuin naisia. Omasta suosikista ollaan valmiita maksamaan Toisaalta, naiset joutuvat (tai saavat) hankkia itselleen paljon enemmän kosmetiikkatuotteita, jolloin kokonaissumma helposti nousee.





Pepsodentin White Now Men - hammastahnat ovat herättäneet paljon kummastusta ja huvitusta blogimaailmassa. Sen sijaan työni kautta olen huomannut, että ne ovat aika suosittuja. Miksi mies tarvitsee oman hammastahnan? Onko miesten hampaat erilaisia kuin naisten? 

Jos ajatellaan ihan perusäijää, hän varmaankin juo kahvia, ehkä tupakoi tai käyttää nikotiinivalmisteita. Hampaat värjäytyvät, eikä perusäijä välttämättä ole maailman huolellisin hampaittensa hoitaja. White Now Men - tahnat ovat tehokkaampia kuin tavalliset White Now - tahnat. Ne ovat melko voimakkaan makuisia, jotta suuhun jää raikas tuoksu. Kyllä sitten muiden kelpaa olla perusäijän lähellä. 

Men -tahnojen tarkoitus on kannustaa miehiä pitämään parempaa huolta hampaistaan. Pepsodent vetoaa johonkin tutkimukseen, jonka mukaan miesten hampaat ovat yleensä keltaisempia kuin naisten. Vaikka sen kummempaa eroa ei olisikaan, eikä hammastahnat ole mitenkään naismaisia, minusta tämä on oikein ovela markkinointikeino. Esimerkiksi, jos miehellä on tapana pursottaa hammastahnaa väärin, liian paljon tai vaikka säilyttä sitä väärin päin, onhan vain kätevää, jos hänellä on oma tahna. Loppujen lopuksihan se on aivan itsestä kiinni, ostaako erikseen miesten tahnan vai ei, mutta sellainen on nyt tarjolla.

Miesten tuotteissa tärkeää on myös käyttämisen helppous. Esimerkiksi annostelu ei välttämättä ole miesten parhaita puolia. Miesten kasvovoiteet ovat harvemmin purkeissa kuten naisten. Mikä on hyvä, sillä ne keräävät helposti bakteereja. Voiteet tuubissa tai painepumppupullossa ovat paljon hygieenisempiä, ja niiden annostelu on helppoa. Suosikkini on kuitenkin silmänympärysvoiteet/geelit roll-on muodossa. Niillä on erittäin helppo vähän rullaulla silmänympärysihoa. Metallikuula on mukavan viileä sellaisenaan, mutta jääkaappikylmänä niille, jotka ovat huonoja heräämään aamuisin, se on taivaanlahja. 



Yleensä tyypillistä miesten kosmetiikassa on voimakas tuoksu. Se ei ole kaikille mieleen, mutta onneksi usealla sarjalla on tavallisen hajustetun sarjan lisäksi ikääntyvän ihon sarja sekä herkän ihon sarja, joissa tuoksut ovat erilaisia tai niitä ei ole. Esimerkiksi Nivean hajustamattomat herkän ihon tuotteet ovat suosittuja. HUOM. Partavaahdot painepakkauksissa sisältävät vähän hajusteita, mikä kannataa hajusteallergikoiden ottaa huomioon. Vinkkinä vielä se, että tuota kasvovoidetta voi naisystäväkin lainata tarpeen tullen, kokemusta on.



Luonnonkosmetiikasta löytyy myös ihan mukavia vaihtoehtoja miehille. Erityisen suosittuja ovat Briteistä kotoisin olevat Bulldogit. Näitä ostavat sekä nuoret että vanhat miehet. Miesten tuotteet yleensä pakataan mustaan, harmaaseen tai tummansiniseen. Nämä valkoiset selkeät pakkaukset ovat raikas vaihtoehto perinteisille synkeille pakkauksille. Kaikissa pakkauksissa on selkeät käyttöohjeet, mutta myös hauskat perustelut, miksi tuotetta kuuluu käyttää. Esimerkiksi näin lukee Orginal Shave Gel tuubin takana: "Unless you’re a geography teacher or a communist revolutionary, you’ll have to shave sometime.". Suosittelen lämpimästi perehtymään tuotteisiin. Merkin nettisivut ovat muuten loistavat ja selkeät, tietoakin löytyy paljon. Bulldogilla on orginal sarja, johon kuuluu kasvo- ja vartalotuotteita, sekä anti-age ja sensitive - tuotesarjat.


Laadukasta, mutta vähemmän yllättäviä miesten tuotteita, löytyy myös esimerkiksi Santelta, Melvitalta ja Laveralta.


Tällä hetkellä muotiin ovat tulleet perinteiset partahöylät, partasudit ja saippuat, partaöljyt sekä viiksivahat. Vanhanaikaiset herrasmiesten varusteet. Niitä voi olla hankala löytää kivijalkamyymälistä, mutta niiden kysyntä on kasvanut parin vuoden sisällä paljon.

Yhä useammat miehet ovat ottaneet käyttöönsä jo tavallisten tuotteiden lisäksi jo silmänympärysvoiteet, kasvojen kuorinnat, itseruskettavat ja sävyttävät päivävoiteet. Esimerkiksi Bulldogin kasvojenkuorinta tuppaa loppumaan monesta kaupasta. L'oréal on tehnyt miehille oman sävyttävän päivävoiteen ja Labellolla (Nivean alainen brändi) on myös miesten oma huulirasva, joka on vähemmän rasvaisen näköinen huulilla, väritön, hajuton ja mauton.





Jos nyt pelkistetysti arvioidaan, että puolet kuluttajista ovat miehiä.  Siinä on todella suuri määrä potentiaalisia ostajia. Yhä useammat miehet ovat kiinnostuneita huolehtimaan itsestään. Pioneerit ovat käyttäneet jo vuosia naistentuotteita. Kaikkien egolle naisten tuotteet eivät ole kuitenkaan sopivia. Pakkaukset ja tuoksut voivat tuntua jopa nöyryyttäviltä. Pakkaus, jossa lukee men, on paljon helpommin lähestyttävä ja turvallinen. Monesti miehet kysyvätkin kosmetiikkamyyjiltä, että missä ovat miesten suihkugeelit tai missä ovat miesten shampoot.

On jokaisen oma asia, haluaako ostaa erikseen miehille tarkoitettua kosmetiikkaa vai naisille. Itse kuitenkin koen, että vaikka täysin samaa tuotetta myytäisiin kahdessa erivärisessä pakkauksessa, on silti hyvin perusteltua, miksi miehille tehdään omansa. Minä ajattelen sen niin, että miehet otetan huomioon. Heitä on paljon, ja heidän tarpeitaan kuullaan. Tuotteista tehdään helppokäyttöisiä, jotka vastaa parhaiten miesten tarpeita. Pakkaukset ovat tarpeeksi miehisiä, ettei niiden ostaminen ja käyttäminen ole noloa.


Vaikka miehille tehdäänkin jo aika hauskoja juttuja, kuulen jatkuvasti siitä, kuinka joku ei kuitenkaan suostu käyttämään esimerkiksi ihonhoitotuotteita. Minulla on pari ehdotusta tilanteen vakavuuden mukaan.

1. Vaikka ei käyttäisi meikkiä, kasvot hikoilevat, erittävät talia ja niihin kerääntyy saasteita ulkoilmasta. Verrataan autoon. Auto tulee likaiseksi, vaikka se ei ajaisi kuralätäkössä. Auto täytyy pestä. Auton pesun jälkeen upean tuloksen saa, jos auton vahaa. Eli kasvovoiteen käyttö. Vertauskuvan käyttöllä selviää hyvin kosmetiikan käytön tarpeellisuus ja tuotteiden käyttöjärjestys.

2. Jos puhdistustuotteiden käyttö unohtuu, tai se tuntuu turhalta, all in one - tuote on parempi kuin ei mitään. Melkein kaikilla miesten markettisarjoilla (Dove, Nivea, Adidas) on ihan hauskat Hair-Body-Face  - tuotteet. Suihkussa on helppo pestä pää ja vartalo samalla. 


Deodorantit, tuoksut ja partavedet ovat jo pitkään olleet tyypillisiä joululahjoja ja tuliaisia miehille. Mitä jos ensi kerralla laajentaisitkin miehen tuotevalikoimaa vaikka silmänympärysvoiteella ja kasvojen kuorinnalla?

6 kommenttia:

  1. Itse olen ihmetellyt lähinnä L'Oréalin miesten tuotteiden värejä :D
    Geelit näyttävät aivan hullun professorin labrasta karanneilta: on oranssia ja sinistä voidetta. Vaikka tuotetta mainostetaan herkälle iholle, se saatetaan värjätä erittäin kirkkaaksi. Onkohan tämä jokin markkinointikikka, vai viehättyvätkö miehet enemmän "siistin" näköisistä tököteistä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En kyllä ymmärrä mitä lisäarvoa hullulla värillä on. Toisaalta, ehkä sitä muistaa paremmin, että "käytin sitä sinistä voidetta viimeksi".

      Poista
  2. Hyvä blogikirjoitus :) Kerran yksi nainen tuli multa ostamaan kosmetiikkaliikkeessä miehelle lahjaksi jotain tuotetta, silleen että se olisi hyvä vitsi. Olin ihan ymmälläni, miksi joku ostaisi sellaisen tuotteen lahjaksi jota lahjansaaja tuskin käyttää. Noh, nyt sillä miehellä on silmänympärysvoide niin sitä vaan käyttämään! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Minustakin on vähän höpsöä antaa lahja vitsinä. Itse kyllä rakastan niin paljon silmänympärysvoiteita, että on vaikea kuvitella, että kokeilun jälkeen sellaista ei haluaisi käyttää loppuun. Toivottavasti tämä herra on ottanut silmänympärysvoiteet vakiokäyttöön. :)

      Poista
  3. Iho tuottaa luonnostaan suojaavan rasvakerroksen ihon pinnalle, jota ei ole välttämätöntä pestä pois, etenkin, kun se suojaa pakkaselta, joten voiteen käyttäminen ei ole välttämätöntä. Vedellä pesu riittää, ei siihen mitään aineita tarvita, ainakaan kaikki ei tarvitse. Ja jos on tottunut tekemään näin, niin iho on tottunut hoitamaan itsensä luontaisesti. Tietenkin myös ravinto vaikuttaa siihen, miten iho hoitaa itsensä. Ja jos liikkuu puhtaassa ilmassa, niin ilmansaasteitakaan ei tartu ihon pinnalle.

    VastaaPoista
  4. Tunkekaa vaan omiin naamoihinne niitä turhia tököttejä, mutta se, että alatte tuputtaa niitä muille ihmisille, on ällöttävää. Ja tätä tuputtamista on media pullollaan, etenkin naistenlehdet. Minä loukkaantuisin, jos joku antaisi mulle lahjaksi silmänympärysvoiteen tai kasvokuorinnan, koska en tee sellaisella yhtään mitään, luultavasti heittäisin roskiin.

    VastaaPoista

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...